tisdag 27 november 2018

Hkk: Bedömning av praktiskt arbete.


MÅNDAG 26 NOVEMBER 2018


År 9 Omdöme av er måltid, Inlämning ENSKILT!!!


Bedömning av ditt praktiska arbete


1.A. VAD HAR DU LAGA, VAR DET NÅGOT NI FÖRÄNDRADE I RECEPTET. 

 

1.B. VEM ARBETADE DU MED?



 

2. HUR BLEV MÅLTIDEN NÄR DET GÄLLER SMAK, UTSEENDE, KONSISTENS? (FÖRKLARA!)




3. ARBETSPROCESSEN: 

A. HUR FUNGERADE SAMARBETET I KÖKET? (FÖRKLARA!)

 

 

B. HUR FUNGERADE EFTERARBETET? (FÖRKLARA!)



4. TÄNK PÅ DIN MÅLTID SOM DU PLANERADE OCH TILLAGADE.  

DU HAR REDAN ANVÄNT ETT AV PERSPEKTIVEN HÄLSA, EKONOMI OCH MILJÖ.

NU VILL JAG ATT DU TÄNKER PÅ VILKA KONSEKVENSER DITT VAL AV PERSPEKTIV får PÅ DE TVÅ ANDRA PERSPEKTIVEN: 

(DET VILL SÄGA DU SVARAR BARA PÅ TVÅ AV ALTERNATIVEN)

A. HUR VAR DIN MÅLTID OM DU TÄNKER UR ETT HÄLSO-PERSPEKTIV

FÖRDELAR OCH NACKDELAR (ANVÄND TALLRIKSMODELLEN, MATCIRKELN, INDIVIDUELLA BEHOV OCH NÄRINGSLÄRAN FRÅN DENNA TERMINEN) ANVÄND EXEMPEL OCH FÖRKLARA SAMT RESONERA.

 

B.  HUR VAR DIN MÅLTID OM DU TÄNKER UR ETT EKONOMISKT-PERSPEKTIV

FÖRDELAR OCH NACKDELAR (AVFALL OCH RESTER SAMT KONSEKVENSER FÖR DINA PENGAR, TÄNK JÄMFÖRPRIS, VAD HADE DIN MÅLTID KOSTAT OM DU HADE KÖPT DENNA UTE)

C. HUR VAR DIN MÅLTID OM DU TÄNKER UR ETT MILJÖ- PERSPEKTIV FÖRDELAR OCH NACKDELAR (VILKET LAND KOMMER MATEN IFRÅN, AVFALL OCH RESTER SAMT KONSEKVENSER FÖR NATUREN & MÄNNISKOR)

 

5. SUMMERING:
ÄR DET NÅGOT SOM DU KUNDE HA GJORT BÄTTRE?
FÖRKLARA HUR DU TÄNKER BÅDE VID JA OCH NEJ!



Malin&Maggie vill ha in din bedömning av det praktiska arbetet i köket ( från Hkk lektionen i måndags) senas på måndag den 3/12 antingen på pim eller i pappersform! Glöm inte att skriva ditt namn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Enkät till vårdnadshavare!

Hej! Vi skickar ut en länk ang en enkät som vi vill att ni svarar på. Länk för enkäten: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc3...