onsdag 20 mars 2019

Instruktion debatt



Grupperna består av 4 ( 5personer.)
Ni skall debattera ett givet ämne.
Två  av eleverna är för och två är emot.

Ni skall förbereda en inledning på 1 minut.
Ni skall förbereda replikskifte på 3 minuter.
Ni skall förbereda avslutningen på 1 minut.

Använd stencilen argumentationsmodell när ni förbereder.

Tänkbara perspektiv när ni söker material
Historiskt  perspektiv -  hur  det var för
Jämförelse internationellt - hur ser det ut i andra  länder
Generella perspektiv som samhällets krav- vad  kräver samhället  för  lagar  och regler
Individuella perspektiv- hur påverkas individen

Förberedelsen skall vara skriftlig  så skapa dokument  på Classroom under rubriken debatt (instruktion .
.
Nedanstående  ska  vara med
Inledning som skapar intresse och som gör att man lyssnar på er.
Argumentation för er åsikt med stödargument.
Förstärkande argumentation.
Bemött de eventuella åsikter som era motståndare kan tänkas lägga fram.
Avslutningen skall vara minnesvärd och ytterligare belysa er åsikt.
Källor

Använd er av talarens knep, se stencil
Ni får använda stödord vid redovisningen.
Tänk på att båda två skall få replikera i debatten.

Redovisningen sker i helklass och varje grupp har observatörer som lyssnar och
och skriver ner argument som var bra och argument som inte höll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Enkät till vårdnadshavare!

Hej! Vi skickar ut en länk ang en enkät som vi vill att ni svarar på. Länk för enkäten: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc3...