tisdag 26 februari 2019

SO


Förenta Nationerna och mänskliga rättigheter 

1A) Redogör för FN, beskriv när FN blev till efter andra världskriget och varför.
1B) Hur styrs FN? Generalförsamlingen, Säkerhetsrådet.
1C) Beskriv FN:s viktigaste uppdrag, fred och säkerhet, utveckling och fattigdomsbekämpning.

2A) Redogör för de mänskliga rättigheterna. Förklara och beskriv de viktigaste.
2B) Ge exempel på hur de mänskliga rättigheters kränks i olika länder.
2C) Ge exempel på hur de mänskliga rättigheterna främjas i olika länder, alltså hur de tydligt finns med tex i ett lands lagstiftning eller syns i deras demokrati.
2D) Ge exempel på frivilliga organisationer som arbetar för att främja de mänskliga rättigheterna.

3. Sök information i olika källor och förklara om källan som du har använt är trovärdig (kan du lita på de som har lagt ut hemsidan?)Kan du lita på de som skrivit boken? Skriv namnet på källan om det så är en hemsida på internet eller en bok.
Resonera enkelt/utvecklat/välutvecklat om källan är trovärdig (går att lita på).
Använd dessa frågor när du är källkritisk.
Vem har gjort webbsidan:
Är det en myndighet eller organisation eller ett företag eller en privatperson?
Är det någon som kan ämnet?
Är det någon du litar på?

Varför är webbsidan gjord?
För att informera om något? för att luras? för att propagera för en åsikt?
För att sälja något? för att underhålla?

Hur ser webbsidan ut?
Finns det någon kontaktinformation?
Verkar texten seriös?
Fungerar länkarna?
Hänvisas det till källor?
Finns det något datum på sidan? 

Kan du få information från andra ställen?
har du letat i skolbiblioteket?
Har du jämfört med andra webbsidor?
Vilken var den bästa källan?
Färdig gå in på studie.se  samhällskunskap - politiska system - andra länders politiska system och USA presidentval - EU igår, idag och imorgon. 

Tips på bra hemsidor med fakta:
Sök på Förenta Nationerna, mänskliga rättigheter, det finns bra text i so-rummet om detta.

Gå till biblioteket och låna en bok.

internationella organisationer som arbetar för mänskliga rättigheter tex:






www.varldskoll.se

(på video och artiklar kan ni välja tema exempelvis mänskliga rättigheter)

http://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/forenta-nationerna-fn

http://www.so-rummet.se/kategorier/samhallskunskap/manskliga-rattigheter

http://www.fn.se/fn-info/om-fn/organisation/huvudorgan/sakerhetsradet/

http://www.fn.se/

Filmer om mänskliga rättigheter:

https://www.youtube.com/watch?v=8ZlA82nXYDo

https://www.youtube.com/watch?v=TMulIJ4zL1c

fler filmer finns på världskoll!

Förklaring till ORD:
Konvention= Juridiskt bindande, länderna måste följa detta precis som andra lagar.
(barnkonventionen)
Deklaration= Moraliskt bindande för länderna  (FN:s mänskliga rättigheter)



Kunskapskraven:
Eleven redogör för de mänskliga rättigheternas innebörd och betydelse och ger exempel på hur de kränks och främjas i olika delar av världen.

Eleven kan söka information om samhället och använder då olika källor på ett i… huvudsak fungerande (E)/relativt väl fungerande (C)/ väl fungerande (A)… sätt och för då enkla/utvecklade/välutvecklade resonemang om informationens och källornas trovärdighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Enkät till vårdnadshavare!

Hej! Vi skickar ut en länk ang en enkät som vi vill att ni svarar på. Länk för enkäten: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc3...